Rutes a peu

Ruta de les Fonts i la Pedra Seca de Viladoms

Iniciarem la caminada a l'esgésia de Santa Maria del Vilar. Travessarem el carrer del Vilar, i en arribar al Puig, travessarem la carretera i enfilarem un corriol que puja vers el serrat del Puig. Gaudirem de bones vistes, primer de Montserrat i després de l'estació del Nord. Baixarem fins a la pista que seguirem tot pujant. Passarem sota l'autopista i seguirem vers l'antic camp de tir municipal. Poc després ja trobarem la vinya del Macià amb la seva font i la barraca. Un trosset més amunt, en un punt eixargallat, agafarem un corriol a la dreta, passarem per la barraca de la vinya del Cantarillo i anirem guanyant alçada fins a la font del Prat, recuperada pels germans Frontera. Més amunt, el corriol desemboca en una pista ample. En el clot que tenim al davant podem accedir a dues barraques. Seguim la pista i arribem a una bifurcació on podem veure la barraca de la vinya del Garrigó, també coneguda com la barraca del Vermell. Seguirem amunt i en arribar a un collet trencarem a l'esquerra. Uns metres més endavant sota el marge esquerra tindrem la barraca del Lluci. Pujarem fins al turó del Maurici, amb vistes a 360º. Baixarem de nou al corriol que fa la volta al turó. Una bifurcació ens permet accedir a dues barraques més. Seguirem fins a l'Alzina de Viladoms amb la seva font. Agafarem la pista que va a Viladoms i en arribar a un pal elècric, baixarem a la dreta per un corriol que ens portarà a la font de Viladoms. Després tornarem amunt i seguirem per la feixa paral·lela a la pista fins al jub de glans de Viladoms. Després aprofitarem per veure el que queda de la masia de Viladoms de Dalt i de la seva capella annexa dedicada a la Mare de Déu de Montserrat. Pendrem després el corriol del camí vell. En una de les seves giragonses podrem accedir a les vinyes del Jepet Tauler i del Picapoll. Un trosset més endavant trobarem la barraca de vinya de l'olivar del Ros, que conserva l'antic forn d'obra de Viladoms al seu interior. Ara el camí comença a baixar fins arribar a un punt on observarem un petit rasot. Si el seguim arribarem a la font del Rei, tot i que ens serà difícil apreciar-la si no és en època de fortes pluges. Seguirem camp a través endinsant-nos en una petita vall on trobarem la barraca de la vinya del València. Una mica més endins, aquesta vall es bifurca, anirem a la de la nostra esquerra on trobarem la barraca del mataporcs i en un marge just al davant, la font. Tot seguit desfarem el camí fins a tornar a la font del rei. Seguirem el corriol i poc després agafarem un altre corriol a la dreta que anirà descendint vers el Còdol Gros. Sortirem a la carretera de Rellinars i quan arribem al coll de les Tallades, baixarem cap al cementiri, el mas del Puig i finalitzarem a l'esglèsia.